ابتسم فأنت ميت

(21)
(0)
Rating
4.7/5
12
Description

ابتسم فأنت ميت بقلم Hassan algende ... يمكنك أن تجبر أحد على الابتسام.. إلا وهو ميت

Author

Hassan algende Hassan Algende

أصبح اسمه يتردد على استحياء في أوساط المؤلفين الشباب.. غيرت رواياته مفاهيم كثيرة لعقول الشباب.. اقترن اسمه بعالم الجن والعفاريت والمخطوطات القديمة والقتلة النفسيين وعالم الرعب.. إنه حسن الجندي المؤلف الشاب

على شبكة الإنترنت تخطت نسبة مشاهدات قصصه حاجز المائة ألف قارئ (100 ألف)، حصل على شهرة ليست بالقليلة داخل مصر وخارجها من خلال ثلاثيته (مخطوطة بن إسحاق) والتي وضعت منذ مدة طويلة على المنتديات العربية وانتهت بطباعتها ونزولها المكتبات المصرية، عشقه الألاف من خلال طريقته في الكتابة والتي كان يعمل على تطويرها خلال السنوات السابقة، يتميز بسهولة تعبيراته واهتمامه بعامل التشويق داخل الروايات واختراقه أماكن كثيرة محرمة، يقول في أحد اللقاءات الصحفية أنه تلقى الكثير من الاتصالات والرسائل تطلب منه أرقام هواتف شخصيات معينة في روايته وعندما كان يخبرهم بأنها شخصيات ليست حقيقية كان البعض يصر على أنه يخفي حقيقتها لدواعي أمنية... دائماً ما يقول أنه يحاول أن يوجد نوعاً جديداً من أدب الرعب يناسب العقلية المصرية والعربية ويمكنه أن يفرض نفسه على الساحة العالمية وليس مجرد تقليد أو مسخ للقصص الأوربية عن الرعب والتي تتكلم عن مصاصي الدماء والمتحولين والمذؤوب، يجمع الكثير على أنه استطاع بعد ظهور أولى رواياته أن يثبت أنه يسير على الطريق الصحيح، وبعد صدور الرواية الثانية يعتقد البعض أنها ستكون علامة مميزة في حياة هذا المؤلف

Other books by the author

Reviews book : ابتسم فأنت ميت

Khokha Gamal

4 out of 5 stars

طيب يلا احجز التذاكرعروسه بتحكى حصلها إيه يوم فرحها ،😍 هتفطسوا ضحك 😂😂😂😂😂 بتقول //// يوم فرحي ، قعدت قبلها بشهر أعلم خطيبي ازاي نرقص ، اتفقنا ع أغنية السلو و حفظته حركاتها و امتى يشيلني ويلف بيا وكده😴 ! المهم جه اليوم الموعود و بدأ الفرح و كل حاجه تمام ، اول ما وقفنا ورا الباب الي بيفتحوه عشان ندخل منه للقاعه .. فتح باب القاعه مشينا وعدينا من بين الناس و هو زي الأهبل قاعد يبص يمين وشمال ع الناس و يوزع قبلات و عايش الجو و ماشي اسرع مني حتى مش مستنيني ! كانه رايح مشوار و مستعجل او رايح الشغل و راحت عليه نومه مثلاً 😰 و انا مش عارفه أمسك إيده والا أمسك فستاني وكله كوم و الكعب و أسلاك الكاميرات الي اتكعبلت فيها كوم تاني😰 ! بقيت ناقص امسك الفستان بسناني عشان اعرف امشي جنبه بحرية 🙂😥 آخر حاجه وصلنا ع الكوشه .. و جت اللحظه اللي احنا مدربين عليها تدريبات شاقه بقالنا شهر اشتغلت الأغنية و لازم ننزل نرقص ، يقوم الغبي ينزل لوحده و يسبقني و مايمسكش ايدي و انا اقوله هات ايدك يا ابني مش عارفه امشي انا ست قد امك عيب كده و سابني و احنا نازلين عن درجات الكوشه وغير كده سبقني ، و بدأ الرقص قبلي ! مش عارفه هو كان مستعجل ليه كده؟ 🤔 هو كان عنده نمره تانيه في فرح تاني مثلاً 😭😭 أنا كان لازم ألملم الموقف و أقعد ارقص عادي مع إني كنت هتشل ، و أنا برقص قعدت أبرق فيه و اكلمه بحواجبي يقرب ، و هو مش فاهم !🙆 و يقولي فيه ايه؟ رحت انا عنده و مسكت ايديه و قعدت ارقص معاه ، و احنا بنرقص و رابطين ايدينا ببعض و بنحركهم يمين شمال ، و قمه الرومانسية و حاجه جامدة انا كنت عايشه في الدور و عايشه مع الاغنيه و مغمضه عنيا و كنت هعيط من الحب ♥♥ هو من حماسه خادته ( باين حد كان عطاه حبايه مخدر ) ! فجأة شالني بدون مقدمات ذي اللي شايل شوال رز وهو بيمرجح فيا و عامل يمخمض فيا ذي ازازه الحاجة الساقعه ، حسيت انه اختل توازني من تحت ، و قعدت أطلع و أنزل و أنا برقص ، لحد ما استوعبت انه في كعب اتكسر ، و بقيت بمشي ذي اللي عندها تسلخات الناس بتبص علينا و مصدومين 😳! دول ب

Mohamed Khames

4 out of 5 stars

رواية رائعة جدا جدا اتمنى تكون مسلسل قصير. هيبقا تحفه

Youssef Ahmed

5 out of 5 stars

جيد

Reda Es'haq

4 out of 5 stars

رائع وشيق بطريقة رهيبة👍